Blogga som företagare

Är du företagare har du säkert fått tips om att ditt företag borde ha en blogg. Frågorna du kanske ställer dig då är varför du ska ha en blogg och huruvida alla företag ha nytta av bloggande?

Vanligtvis tänker nog de flesta människor att bloggar är personliga och att det berättas om vad man har ätit, köpt för kläder och andra vardagliga saker. En företagsblogg är något helt annat och går ut på att du ska stärka företagets varumärke, få fler kunder och leads, men framför allt få potentiella kunder till din hemsida. Till exempel Stambytesgruppen.se är ett bra företag, men det hade kunnat lönat sig för dem om de också hade haft en blogg. Visserligen är det upp till varje företag att ha en blogg eller inte, men faktum är att allt fler företag skaffar en sig en blogg.

Är det bra att ha en företagsblogg?

Faktum är att alla företag tjänar på att ha en företagsblogg, men självklart finns det alltid undantag. Anledningen till att du ska ha en blogg för ditt företag är du kommer få fler besökare till företagets webbsida och ditt varumärke stärks. I företagsbloggen kan du sökoptimera inlägget, som gör att bloggposterna kommer poppa upp när kunderna söker på sökmotorer. Därefter väcks läsarens intresse och han eller hon kommer besöka företagets webbsida, för att sedan nyttja dina produkter eller tjänster.

Ska företaget ha en företagsblogg eller inte?

För att kunna svara på den frågan bör du ställa några frågor till dig själv först.

  • Kommer du ha ett innehåll som är bra att dela med dig av?
  • Har du tid att hålla företagsbloggen uppdaterad? Minst en gång i månaden gäller.

Svarar du ja på bägge frågorna, kan du sätta igång med att skriva blogginlägg åt ditt företag. Du kan också ta någon anställd till hjälp, oftast finns det dolda talanger inom arbetsgruppen som kan skriva.

Det är viktigt att se till att inläggen är bra och framförallt har intressant innehåll. Har inte inläggen det har det ingen effekt. Du ska sträva efter att hjälpa de besökare som läser bloggen så att de sedan delar dina inlägg på olika sociala medier eller rent av länkar till bloggen. Att ha ett intressant och bra innehåll är inte svårt, eftersom du har kunskaperna inom det ämne du skriver om.

Ett tips!

För att väcka ett intresse kan du dela med dig av någon ”hemlighet” eller material som vanligtvis hade kostat något. Att göra så kallas för information based marketing eller educations. Väljer du att skriva om sådant som det redan finns information om fångar du inte läsarens intresse och ger inte något värde åt din målgrupp. Därför kan det vara all idé att dela med dig av så mycket som möjligt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *